
מחשבותיו של מורה להיסטוריה בחטיבה
מסע בין אפולוניה הפיניקית אל אפולניה הצלבנית
מאת: גיא תל-ניר
בחודש דצמבר האחרון, בכיתת הלימוד למחוננים ח'5 בהנחיית גיא תל-ניר, בוצע פרויקט למידת עמיתים במודל דיגיטלי שיתופי. התלמידים הרכיבו תחילה מפת רעיונות בנושא הנחקר ובעזרת תיווך מנחה הכיתה, התלמידים הצליחו בהצבת היעדים הקבוצתיים בצוותים השונים. עיקרו של הפרויקט עסק בחלוקת ציר הזמן ההיסטורי באזור ארץ ישראל, מן התקופה ההלניסטית עד לתקופת הצלבנים. במהלך פרויקט זה, התלמידים גילו סקרנות רבה בחיפוש המידע הקיים באנציקלופדיית בריטניקה, ואף הצליחו לקשר מאמרים חיצוניים, וכך התלמידים רכשו את מיומנות איתור ואבחון מקורות שונים במרששת.
כאשר הגענו אל יום הסיור באפולוניה, מרבית התלמידים חשו בהתרגשות טבעית לקראת הצגת ציר הזמן ההיסטורי והפעילויות השונות שהוצגו בצוותים השונים. לשמחתי הרבה, התלמידים הציגו באופן מופתי ויצירתי את התחנות בציר הזמן ההיסטורי. לצורך העניין, תקופות שונות הוצגו בצורות הבאות: משחקי תפקידים קצרים מִידֵי מתנדבים בקהל, תיאור תיאטרלי של אירוע היסטורי מִידֵי משתתפי הקבוצות, חידונים קצרים המבוססים על ידע חדש שהוצג לקבוצה.
בסופו של דבר, בתור מנחה הכיתה שמחתי רבות על תהליך הלמידה האישי של כל אחד ואחת בכיתת הלימוד ח'5, יש לציין את חשיבות תהליך הלמידה האקטיבי שהתקיים בפרויקט זה, משמעות תהליך זה הינה בעלת השפעה רבה על עיצוב הלומדים בשכבת הגיל, ואף שיפור במיומנויות השונות שהוצגו לעיל. אחרי הכל, עצם התקיימות המעבר מן הטקסט "היבש" אל הממצאים הארכיאולוגים השונים באתר אפולוניה, הדבר בעל חשיבות רבה בתהליך הלימודי המתקיים בכיתת הלימוד להיסטוריה בחטיבת הביניים.
- גיא תל-ניר מורה מתמחה למקצועות הלימוד: היסטוריה וספרות לחטיבת הביניים.
2 תגובות
מכיר את גיא 7 שנים
אתה מס 1
גאה בזה שהכרתי אותך
אתה אלוף
תמיד הייתה ותמיד תהיה .
יישר כח גיא
אתה משדרג את יכולות הלימוד של הספר בו אתה מלמד.
כל הכבוד