עניין של כימיה

גיבורה

רות ארנון אשת אשכולות בעולם המדע

מאת מלודיה אלפרן כיתה ט9

אישה עוצמתית ומשכילה בתחום המדע היא כמו צורת חיים מתקדמת ומתפתחת בעולמנו ובשבילי היא סמל לאישה מתקדמת ומתפתחת במיוחד בהיותי נערה. היא מובילה מחקרים, מתכננת ניסויים ומשפיעה על תחומים רבים. דמותה הופכת אותה לאישה מרתקת ומעוררת השפעה בעולמנו, אישה זו היא רות ארנון, הגיבורה שלי.

רות ארנון היא ילידת הארץ בשנת 1933 עוד קודם לקום המדינה. כיום היא בת 91 והיא אישה עם השיגים רבים ודמות לגבורה ולמופת שהרי היא הגיעה עד הלום.  ביוכימאית מומחית, פרופסור מן המניין במכון וייצמן, נשיאת האקדמיה הישראלית למדעים בין השנים 2010-2015  וכלת פרס ישראל למדעי הרפואה לשנת ה'תשס"א. בנוסף להישגיה המרשימים שמביאים לידי ביטוי את חוכמתה הרבה, רות ארנון הובילה את פיתוח התרופה המהפכנית למחלת הטרשת הנפוצה. טרשת נפוצה היא מחלה מסוכנת מאוד שפוגעת בכל המערכות בגוף שבה בעצם מערכת החיסונית תוקפת את עצמה. תארו לעצמכם שאתם חולים במחלה קשה כזו ומסוכנת, כיצד אתם הייתם מרגישים אם למחרת יודיעו לכם שהמציאו תרופה למחלתכם? 

לדעתי, זוהי גבורה, אנמק את דבריי:

ראשית, לדעתי גיבור/ה צריכים לתת דוגמא טובה להתנהגות בחברה שתבוא לידי ביטוי בהתנהגותם מלבד מעשיהם הטובים. רות ארנון היא דמות נשית חזקה ומרתקת שנלחמה בגבולות ובסטיגמות חברתיות, ועם כל האתגרים היא הוכיחה כי אין גבולות ליכולתה של אישה להשפיע ולהוביל בעולם המדעי. כיום, לצערנו  קיימת שוביניסטיות ולדעתי דמות כמו רות ארנון נותנת מסר חיובי לפמיניזם ולשוויון ומבחינתי זוהי גבורה.

שנית, ארצה להתייחס לפתגם של חז"ל לייחס את הגבורה של רות ארנון לדחף הפנימי שלה ולחולל שינוי וקדמה בעולם המדע מתוך מסכת אבות, בן זומא:" איזהו גיבור?- הכובש את יצרו". בפתגם זה חז"ל מנסים להסביר לנו שבכל בן ובת אדם יש את היצר הטוב ואת היצר הרע, ואדם שמתרכז ביצר הטוב שלו ודוחף את עצמו לעשות מעשים טובים הוא הגיבור/ה. בהיבט שני,  גיבור/ה  יכולים להיות אדם שמוכר בעיני החברה כאדם נועז שמציל ומגן על אחרים בזכות מעשיו הטובים. רות ארנון היא גיבורה בשני ההיבטים שאותם הצגתי, אסביר את עצמי: היא התרכזה ביצר הטוב שלה, נעזרה בידע ובתעוזה שלה ולבסוף הצליחה ליצור תרופה שתציל חיים של עשרות אלפי אנשים וזוהי גיבורה.

בנוסף לכך, חוכמה ואמפתיה הן תכונות חשובות מאוד לגיבור/ה. גיבורה צריכה להיות חכמה כדי להשתמש בידע שלה בשביל לדעת כיצד לעזור לחברה, ובנוסף גם אמפתית כדי להיות בת אדם שמודעת לחברה ולצרכיה כדי ליצור שינוי. רות ארנון עזרה לחברה בחוכמה והשתמשה בכל הידע האקדמי שלה ובזכות זאת היא ידעה כיצד לעזור לחברה ולצרכיה והצליחה ליצור שינוי שישפיע באופן מקיף וגלובלי בעולם.        

 לסיום, רות ארנון היא דמות נשית חזקה שמעודדת שוויון, פתחה דלתות רבות בעולם המדע והשפיעה על העולם כולו בזכות רצונותיה הטובים והשקעתה  והראתה  לכל העולם כי אין גבולות ליכולתה של אישה להשפיע ולהוביל בעולם המדעי ולכן היא הגיבורה שלי. 

צילום מתוך ויקיפדיה.

צפו בגלריית חנוכה 2023

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אתכם...

הזמנה לערב שירי נעמי שמר

20 שנה ללכתה חברי קהילת הכפר הירוק, הנכם מוזמנים לערב מרגש מלא בשירים שכולנו אוהבים ומכירים. 9.10.24 בשעה 20:00 באמפי הגדול בכפר הירוק. מומלץ להצטייד

קרא עוד »

ראיון עם דפנה מנור

בהצלחה ראיון עם דפנה מנור מנהלת תיכון הכפר הירוק ספטמבר 2024 –מאת: וארי בזבלוק י"א 13 כשהגעתי למשרדה של דפנה, סיפרתי לה שאני מעריכה את

קרא עוד »

תחל שנה וברכותיה

שנה חדשה תשפ"ה טקס פתיחת השנה התקיים לתלמידי החטיבה. בצהוב ולבן בדקת דומייה בתקווה ותפילה לימים טובים לשנה טובה. היום הראשון ללימודים מאת: גילי ונועה

קרא עוד »

היא בהחלט משלנו

בינלאומית סגנית אלופת עולם באקרובטיקה לנוער, ליה רפלד תלמידת כיתה ז'8 מהכפר הירוק זכתה במקום השני במדליית כסף, באליפות העולם באקרובטיקה. בהצלחה ליה בדרכך המופלאה.

קרא עוד »