מסע שורשים

משם ועד כאן

מסע שורשים משפחת כרמלי

מאת: יולי גלר כיתה ז'2

בשנת 2018 אני ומשפחתי המורחבת יצאנו למסע שורשים ברומניה, כדי לראות מה עברה משפחתה של סבתי, מיכל כרמלי ובעלה- אברהם כרמלי ז"ל במהלך השואה. במהלך המסע עקבנו אחר מסלול הגירוש שלהם מרומניה לטרנסניסטיה שבדרום אוקריאנה. את המסע התחלנו ביאסי שברומניה, ויום לאחר מכן ביקרנו בדורוחי, שם התגוררה משפחתה  של סבתי לפי שגירשו אותם לטרנסניסטיה בשנת .1941 במסע חצינו את נהר הדיינסטר  והגענו לעיירה    דורחוי – פודולסקי, שם נולדה סבתי בשנת ,1941 אשר שימשה בזמן השואה נקודת  מעבר מרכזית ליהודים שגורשו לטרנסניסטיה. מעריכים שכ – 60,000 יהודים גורשו מרומניה  לטרנסניסטיה דרך דורחוי. כ 15,000 מתוכם נשארו בגטו היהודי שהוקם בעיר, והאחרים הגיעו  לגטאות נוספים באזור, ולישובים בהם עבדו בעבודות כפייה. חלק גדול מהיהודים שהוגלו  לטרנסניסטיה מתו ברעב, בקור וממחלת הטיפוס, כולל אביו ואחיו של סבא אברהם ז"ל, והוריו  ואחותו של סבא גדול ישראל ז"ל.

סבא אברהם ז"ל ומשפחתו חיו בסוואן, ובשנת 1941 רוכזו כל יהודי סאוון )כולל משפחתו( בדורוחוי, ומשם הובלו בסוף שנה זו ברכבות משא במשך 24 שעות, לאטאקי שלגדות הדיינסטר.  מרוב הצפיפות הרבה ברכבות המסע, לסבי אברהם נכרתה האצבע.

על גדות נהר הדיינסטר, העמידו יהודים רבים וביניהם את משפחתו של סבא אברהם, צעקו עליהם באיומי נשק וכלבי צייד גדולים והורו להם לעבור בתוך הנהר מקצה גדה לקצהו השני. המים היו קפואים וגובהם עד גובה החזה. ההליכה במים הקפואים היתה קשה ומעייפת מאוד,  בד"כ זה בוצע בלילה בחושך, וכשהגעת תשוש לקצה נהר אחד- עומדים מולך שוב חיילים עם  נשקים שלופים וכלבים נובחים חשופי שינים- ועליך לחזור שוב לגדה לצד השני…וככה שעות על  גבי שעות.

במהלך המסע ביצענו טקס על גדות נהר הדיינסטר לזכר אלה שלא צלחו את הנהר. כמו שסיפרתי במוגילב נולדה סבתי, אך בזמן המלחמה לא הונפקו תעודות לידה. במהלך המסע  הגענו לבית עירית מוגילב, ובארכיון שם מצאו את רישומי הלידה שלה והיא קבלה תעודות לידה  בגיל ,75 זה היה מאוד מרגש. בסוף שנת 1943 חזרו ניצולי טרנסניסטיה ובינהם משפחת סבתי  מיכל לדורוחוי, והמשיכו בשגרת חייהם עד עלייתם ארצה בשנת .1951 סבתי הגיעה לארץ באוניה. כמה שנים לאחר מכן התחתנה עם אברהם כרמלי ז"ל.

במהלך המסע הבנתי את סיפור המסע שעברו המשפחות של סבתי מיכל וסבי אברהם ז"ל ונהנתי בחוויות ששילבנו במסע כגון סיורים ופארק חבלים ולמדתי המון.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אתכם...

שבועות 2024

לובשים חג שבועות. החג המסורתי והמזוהה שנים רבות בכפר הירוק כי מי שלא ראה חגיגת שבועות בכפר… ענפי המשק השונים המציגים את תוצרתם בתהלוכה מרשימה

ערב סיום י"ב מחזור ס"ט

שמיניס"טים מאת: יעל צמרת י"ב 2   ביום חמישי, 6.6.2024, תלמידי שכבת י"ב עטו גלימות כחולות, חבשו כובעים, וחצו את קו הסיום. מחזור ס"ט התמודד

שכבה ז' מסיימת שנה

שנה שהיתה… אירוע סיום שכבה ז' תשפ"ד מאת: רונה שי ז'4 כאשר הבנו כי מדובר בטקס המסכם את שנתינו הראשונה בכפר הירוק, הגענו בראש לא

מילה של נעמי

ראיון פרידה ראיון עם מנהלת בית הספר נעמי אלישיב מראיין ועורך: מאור שחורי כיתה:  י"א/3   מנהלת בית הספר השש־שנתי בכפר הירוק, נעמי אלישיב, נושאת

מפגשים מהסוג השלישי

9-99 מאת: יובל ברגר ודנה קדם ח'7   השנה, כפרויקט כיתתי, החלטנו להתמקד בנושא הגיל השלישי ואיך החברה מתייחסת אליו. ואז העלינו את השאלה, איך