אדמה
מדעים בשדה
מאת: דניאל גייסמן – ט'10
בחודש דצמבר ניתנה לכיתתנו (ט'10) ולכיתה ט'8 לקחת חלק בפרויקט המדהים של תלמידי פנימיית הכפר הירוק – ילדי השדה, בשילוב עבודת החקר במדעים. בהנחייתו של עדן סומך, ותחת עזרת המורה שלנו למדעים (ד"ר יעל שוורץ סמוכה) התחלקנו לקבוצות של כחמישה תלמידים, וכל קבוצה קיבלה חלקת אדמה שבה תשתול, תשקה, ותטפח גידול ייחודי. מטרת הפרויקט היא הניסוי והעשייה הקשורים בעבודת האדמה, ההשקיה וכל העבודה הקשורה לגידול צמחים, ובנוסף עבודת החקר שחיברנו על אותם הגידולים. בקבוצה שלי, גידלנו צנונית, ורצינו לבדוק בחקר שלנו אם תרכיז פטל משפיע על תהליכי צמיחה בצנוניות. הכנו שתי ערוגות, וכל ערוגה הייתה מורכבת מ6 צנוניות. כדי שהניסוי יהיה שווה שתלנו 3 צנוניות שדה ו3 צנוניות שקנינו מבעוד מועד בסופר בכל ערוגה, ולכל ערוגה נתנו טיפול שונה. בערוגה הראשונה השקנו השקיה רגילה של מים אחת לשבוע. בערוגה השנייה השקנו עם מים אחת לשבוע והוספנו כמות שממלאת פקק אחד של ריכוז פטל על כל צנונית. התוצאות לא איחרו להגיע וראינו שאין הבדל ניכר בין סוגי ההשקיות. במפגשנו האחרון אספנו את כל הגידולים והכנו ארוחה חגיגית עשירה בירקות טעימים וסיכמנו את הפרויקט הנהדר. מנקודת מבטי אני חושב ששילוב פרויקטים מעשיים כמו פרויקט זה בתכנית הלימודים יכול לעזור לפתח אחריות אצל תלמידים, ונותן מנוחה מלמידה רגילה בכיתה, בשילוב למידה אחרת שמשלבת ניסוי ותהייה, וכמובן חקר.