שנה חדשה
תחילתה של דרך חדשה
ראיון חגיגי עם המנכ״ל הנכנס של הכפר הירוק – אריה קוגן / מיקה רוטברט יא״12
בתחילת חודש יולי נפגשתי עם אריה קוגן, המנכ״ל הנכנס של הכפר הירוק וערכנו עימו ראיון מקיף בנוגע לעבר, הווה ועתידו של הכפר – על פי חזונו. הנה לפניכם השאלות ששאלנו, ותשובותיו הלא פחות ממרתקות של אריה.
- אריה קודם כל ברכות על כניסתך לתפקיד. תוכל לספר לנו על עבודתך בכפר לאורך השנים ומדוע הגעת דווקא לכפר הירוק? ומה תוכל לספר על תפקידך הראשון בכפר ועל נקודות ציון חשובות בשנים אלו?
- הגעתי לכפר הירוק בשנת 1995. הייתי מדריך חברתי של קבוצה ה2 בפנימייה שהייתה קבוצה מאוד מגוונת מבחינת אוכלוסייה, 48 חניכים ביניהם חניכי נעלה, צברים ועולים מאתיופיה, קבוצה הטרוגנית במבנה חדש בכפר שהוקם במיוחד לפרויקט, שם הדרכתי 3 שנים. לאחר מכן התחלתי לנהל את פנימיית הכפר הירוק ויחד עם סיסקו הקמנו את חטיבת הביניים, גייסנו תלמידים ופיתחנו תוכניות ומסלולי לימוד. עד 2008 גם חינכתי כיתות ולימדתי מתמטיקה, מאז מוניתי לסמנכ״ל הכפר ובמסגרת תפקידי נדרשתי לעשות סדר בתקציבים בתקופה בה המצב הכלכלי היה רע מאוד, יצרתי תוכניות הבראה והתעסקתי בעיקר בצד הפיננסי. עם העזיבה של המשנה למנכ״ל מוניתי לתפקיד זה ובעצם איחדו את תפקיד המשנה למנכ״ל וסמנכ״ל הכפר. עד השנה עיקר העיסוק היה ריכוז הצד הכלכלי, ניהול כוח אדם, משאבי אנוש, תחזוקה, בנייה, גיוס כספים, עבודה מול רשויות, רגולציה משפטית ועבודה אדמיניסטרטיבית.
- תוכל לספר על תפקידך הראשון בכפר ונקודות ציון חשובות מאותן השנים?
- יצאתי מהפנימייה וצמחתי ממנה, לא מבית הספר. תפיסתי הייתה של כפר נוער ולא תפיסה בית ספרית, תפיסה של כפר נוער שמשלב בתוכו פנימייה, בית ספר ומשק עבודה חקלאי. התחלתי בפנימייה, מה שעיצב את תפיסת העולם הכפרית שמשפיעה עד היום על ראיית הכפר כמסגרת חינוכית הוליסטית, מקום מאפשר לכולם להתפתח וללמוד, אוכלוסייה הטרוגנית ומגוונת, קהילה מחנכת, בעלת מרחב חינוכי ומתן הזדמנויות. התפיסה הפנימייתית נותנת לבני הנוער מרחב גדול ככל האפשר להתנסות, לעשות מה שעולה בדעתם, ללמוד ולעסוק בלימודים בצדדים החברתיים תוך פיתוח הכישורים האישיים. אלו תחומים בהם אני אתמקד במסגרת תפקידי ואאפשר את נתינת המקום לזה במרחב החינוכי. בכפר נוער לא רק לומדים, זוהי קהילה של ממש, בית ספר הוקם בשביל הפנימייה ותלמידי החוץ נהנים גם הם מבית הספר. כמו שהוא לא היה עומד בפני עצמו בלי היתרונות שנותנת הפנימייה כגון חדר אוכל, מרחבים, חיות, בית ספר למוזיקה, קיום תוכניות אחרי הלימודים כמו תוכנית הסטרטאפים, הרובוטיקה ועוד רבות. עבורי בתור מחנך החיבור לכפר והפנימייה השפיע על עבודתי ועזר לי להדגיש את היותנו כפר נוער ולא רק בית ספר! כפר לנוער המיועד לחינוך נוער, אנחנו משמשים לתמיכה בבני הנוער. חשוב שתלמידים יבינו שזהו מרחב חינוכי מלא, מגוון והוליסטי.
- מהן התוכניות הפדגוגיות והשינויים שאתה מתכוון להוביל בתקופת כהונתך?
- מאוד הייתי רוצה לחזק את ה- DNA של כפר הנוער, חיזוק הסביבה החינוכית שתאפשר לבני נוער למקסם את הפוטנציאל שלהם בכל תחום שהוא, פתיחת ויצירת כמה שיותר הזדמנויות עבורם. שנית, שילוב של לימודים ופעילויות חינוכיות חברתיות למען הזולת והקהילה. בנוסף, הייתי רוצה לחזק את החיבור בין בני נוער שמגיעים מאוכלוסיות שונות, פיתוח וחיזוק כל הנושא של קבלת האחר והשונה, פלורליזם, שכל אחד ירגיש שייך. היבט חשוב נוסף הוא סביבה וקיימות, יש לנו תפקיד כמערכת חינוכית, ככפר נוער בסביבה אורבנית, לחנך לשמירה על הסביבה, הבנת החקלאות בסביבה עירונית, שמירה על שטחים ירוקים, שמירה על אורח חיים ירוק בכפר, אקטיביזם סביבתי של תלמידים והירתמות של תלמידי הכפר. כמו כן, קידום של תחומי הטכנולוגיה בכל החזיתות, לקיחת חלק בתהליכים בינלאומיים, חיזוק הקהילתיות והשייכות, העצמת ערכים משותפים, אקטיביזם והתנדבות. הובלה בחדשנות והפיכת המשק ממיושן לחינוכי, בר קיימא וחדשני.
את חזוני אסכם בחמישה משפטים, מיקסום הפוטנציאל של בני הנוער והעובדים, הקהילה והעצמה של ערכים משותפים. קידום וחיזוק מנהיגות ומעורבות חברתית. חיבור מחודש לנושאי סביבה וקיימות והפיכה לציר מארגן בחיינו. שאיפה לקדמת המאה העשרים ואחת, בלי לשכוח את העבר, המסורות ותרבות הכפר שקדמה. והכי חשוב לקדם ולהתקדם תמיד.
- מה הדבר הכי חשוב שלמדת מסיסקו, קודמך בתפקיד?
- הדבר הכי חשוב שלמדתי מסיסקו זה שאם יש משהו שהוא טוב בו זה חמלה. ואם יש משהו שאני מקנא בו זה החלק של החמלה. למדתי המון ממנו, אני חייב לו הרבה מאוד, בשנים האחרונות למדתי לסמוך על אינטואיציות ולפתח אותם. להיות יותר אמפתי לאנשים ולא לזנוח את העבר, כמה חשוב לשמור על התרבות המסורתית בכפר הירוק.
- איפה אתה רואה את הכפר הירוק בעוד 10 שנים מהיום?
- אני רואה את הכפר ככפר נוער מוביל במדינת ישראל, המהווה מרכז חינוכי לכל מי שנמצא בסביבה הרחוקה והקרובה. מקום בו בני הנוער שותפים לעשייה החינוכית ומלמדים בני נוער נוספים. מקום בעל מצוינות, פנימייה חזקה המובילה באקטיביזם וגופי נוער הפועלים בכפר. המערכת החינוכית בבית הספר לוקחת את התלמידים קדימה, לצמיחה אישית והתפתחות אקדמית. אני רואה קשרים עם מוסדות אקדמיים, מקום שיש בו המון אומנות, תרבות, מוזיקה ואומנות פלסטית לצד קידמה טכנולוגית, מקום ירוק, יפה, נקי ושומר על הסביבה.
- איזה מסר תרצה להעביר לתלמידי הכפר?
- לכולם יש את הכוח לעשות שינוי בחייהם ובחיי בני נוער נוספים. צריך לחפש ולמצוא איפה אנחנו יכולים לבלוט, להביא לידי ביטוי צדדים חיוביים ויכולות פורצות דרך, לא לפחד לעשות זאת. אל תחשבו רק על עצמכם, תתנדבו, תתרמו, תרתמו זה חוזר אליכם בסופו של דבר.
- מה יהיה גורלו של הטוב טעם?
- הטוב טעם יישאר לבקשתם של תלמידים רבים. תישאר מסורת הטוב טעם למרות שהיא לא בריאה, אחרת איך יכירו את החטיף, הרי מי ייחשף לו מחוץ לכפר הירוק?
- האם צפוי שינוי בקוד הלבוש של הכפר?
- לא יהיה שינוי מהותי בכללים והחוקים המרכזיים בכפר. אך אני פתוח לשכנוע ומשא ומתן בנוגע להגדרת קוד מכובד לכל הצדדים. אני יותר רך בנושא התספורות, לא נוקשה בנושא המדרגות בשיער. כולם רוצים מסגרת של כללים וחוקים וזה מה שמצופה מאיתנו. בתוך כפר הנוער תסתובב איך שתרצה, בבית הספר תגיע בקוד מסוים, זה לא מדרגות בשיער שיפגעו במהלכו של שיעור או יפריעו לשכניו לשולחן, אבל נקבעו כללים לשם הכללים, לפעמים הם שרירותיים וחסרי היגיון. אם אני אראה תלמיד עם שיער ורוד לא אחשוב שמשהו בו פגום, פשוט ככה נקבע. ניתן יהיה לשנות דברים לפי התאמה לתקופת ימינו. פעם לא ניתן להגיע בג׳ינס לבית הספר, מישהו אמר שזה מראה לא מכובד… הענישה היא סוג של השעיה כמו החרמת רישיון נהיגה ליומיים. ברגע שיש כללים צריך לדעת מה ההשלכות. התלמידים יעשו את שיקולם לפי החוק והענישה בה הם מוכנים לעמוד, זו אחריותם. תלמידי בית הספר מכירים את הקוד וידעו שישנה סנקציה.
אז תודה רבה לאריה שהשאיר אותי עם לא מעט תובנות מעניינות, חזון מעורר השראה וחומר למחשבה ובעיקר אהבה ומסירות גדולים לכפר. לסיכום, נאחל לך אריה המון בהצלחה בתפקידך החדש כמנכ״ל הכפר הירוק – כפר נוער ובית ספר כאחד, ודע כי אנו התלמידים, שותפים אמיתיים שלך לאורך כל הדרך.