לנפץ סטיגמות

מגמת תאטרון בגרמניה

על שייקספיר, גרמניה ומברשות שיניים/ יעל צמרת (יא2) ולירי חופשי (יא12)

משחק אסוציאציות, מוכנים?

 

ישראל וגרמניה – מה הדבר הראשון שעולה לכם לראש? שואה? טוטאליטריות? 

ומה לגבי רומיאו ויוליה? – מתערבות אתכם שחשבתם על אהבה.

בסוף אוקטובר של 2022, תלמידי שכבת יא' של מגמת תאטרון טסו לנפץ סטיגמות, לסכם כל יום במילה, לאמברס את הטייגר, והכי חשוב – להרים תוך שישה ימים הפקה שלוקחת את 'רומיאו ויוליה' למקום אחר לחלוטין.

אבל אנחנו מקדימות את המאוחר.

ביום שבת, 22.10.22, בשעה שש בבוקר המראנו, 11 תלמידי המגמה בליווי של עמית בר צדק ומאיה ברינר, לפראג, משם לקחנו רכבות ללייפציג שבגרמניה (קלאסי), וכבר באותו הערב פגשנו את ה"קפולטים" – קבוצת תאטרון רב גילאית שעוד לא ידענו שתהפוך למרכז חיינו בשבוע הקרוב, ותביא איתה קשרים שמחזיקים מעמד עד עכשיו. 

באותו ערב טיילנו ברחובות לייפציג, אכלנו יחד, דיברנו, צחקנו – והתפצלנו: אנחנו למלון והם לביתיהם.

בבוקר שלמחרת, התעוררנו והלכנו אל אולם התאטרון בו נופיע רק שישה ימים אחר כך. שם התחלקנו לחדרים מעורבים והכרנו את שותפינו לחדר בצורה יותר מעמיקה.

משם נסענו לטירה יפייפיה בעיירה הציורית קולדיץ. הגענו ישר לשעת התה, ואת המנהג הזה היה מאוד קל לאמץ.

אך כבר באותו ערב, בשיחת סיכום היום עם עמית ומאיה עלו קשיים. המנטליות האחרת בין הקבוצות והעבודה המשותפת שאחריה הגיעה שינה משותפת בחדרים הקשתה עלינו, אך עמית הבטיח לנו שלא רק שנלמד לאהוב את זה, אלא גם נתגעגע. ההבטחה התקיימה. 

טסנו עם המון פחדים, אך לא העלינו בדעתנו שהגדול מכולם יהיה להתקל במברשת שיניים. שבירת הקרח הייתה משחק בשם רוצח מברשת השיניים: שלושה מחברי הקבוצה הם  "רוצחים", אף אחד לא יודע מי הם חוץ מהם עצמם. הרצח מתבצע כשהרוצח מראה לקורבן מברשת שיניים. המטרה היא לגלות מי הם הרוצחים או לרצוח את כל הקבוצה. בסופו של דבר הרוצחים הצליחו לרצוח את רוב הקבוצה למעט 8-9 ניצולים. כל אסוציאציה היא באחריותכם בלבד. 

במהלך הימים הבאים בטירה בקולדיץ, התחלקנו לארבע קבוצות עבודה ועבדנו עם ארבעה מורים: עמית ומאיה הישראלים ושטפן והלנה הגרמניים. פתחנו כל יום עם חימום מיוחד שאנחנו דבקים בו בשיעורים עד עכשיו, ואז התחלנו לעבוד. 

במסגרת השיעורים עם המורים, עבדנו על פרשנות אישית למחזה "רומיאו ויוליה" של שייקספיר. כמעט ולא השתמשנו בטקסט המקורי של שייקספיר ברוב הסצנות השתמשנו במחזה כהשראה ויצרנו משהו משלנו, שבוחן את המחזה –משתי זוויות עיקריות: הגבול הדק שבין אהבה לשנאה, וחוסר סובלנות והבנה בן שתי המשפחות שהשפה מפרידה ביניהן.

כך יצא שעבדנו בשלוש שפות:, גרמנית, עברית ואנגלית, עם התייחסות לפער בינהן ובין התרבויות שבאות איתן.

בין חזרה לחזרה, יצאנו לגיחות קצרות ביער המרהיב שצמוד לטירה שבאותה תקופה עמד בשיא השלכת, ובעיירה עצמה – שסיפקו הפסקה מבורכת מההפקה שנראתה כמשימה בלתי אפשרית בהתחלה.

בימים האחרונים התחלנו לעצב תלבושות צבעוניות ומושכות תשומת לב ככל האפשר, בהשראת התקופה האליזביתנית.

אחרי חמישה ימים בקולדיץ, חזרנו ללייפציג ביום שישי לחזרות אחרונות באולם התאטרון. לאחר החזרות, היו לנו שעתיים להסתובב בלייפציג, וחברי הקבוצה הגרמנים הראו לנו את עיר מגוריהם, ואז הלכנו לאכול יחד ארוחת ערב. אנחנו שבנו למלון בו שהינו ביום הראשון, וההתרגשות לקראת מחר הייתה בשיאה.

ביום שבת, אחרי הגימורים האחרונים, ומחלקת האיפור-שיער, הגיע הקהל שהיה מורכב מחבריהם ומשפחותיהם של הקבוצה מגרמניה. 

הקהל זכה לצפות בחוויה תיאטרונית ייחודית שכללה משחק, ריקוד, תנועה ושירה לצלילי השיר moondance. המופע כולו צולם ונשאר כמזכרת עבורינו. 

לאחר שהקהל עזב, חגגנו את סוף הפרוייקט לצלילי מוזיקה פופולארית באנגלית, גרמנית ובעברית, ומי שלא נכח במסיבת ריקודים זו לא ראה את התגשמות הביטוי "שמחה מהולה בעצב" מעולם.

בבוקר לאחר מכן, נפרדנו בתחנת הרכבת, וכל החיבוקים שבעולם לא הספיקו. 

כדי להתגבר על הפרידה, לפני החזרה לארץ, נאלצנו לעשות קצת שופינג ברוח הלואין בפראג בפראג, , ולסייר בעיר עם מדריך הטיולים עמית.

חיינו באילוז' קונפיוז' במשך עשרה ימים, וזה לא דבר שניתן לסכם גם באלף כתבות. 

החוויה הזו לימדה אותנו, כמה כוח יש לעולם התאטרון, ואיך הוא מחבר בין לבבות, ובעוד שהחוויה  שלהסבים והסבתות שלנו מגרמניה הייתה שלילית ומאוד מאוד קשה, החוויה האישית שנספר לנכדים שלנו היא מדהימה, כזו שלא נוכל לשכוח,ומהסיבות הטובות ביותר. 







 

 

תמונה שמכילה אדם, קיר, מקורה, קבוצה

התיאור נוצר באופן אוטומטי

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אתכם...

שדה החיטה יהפוך לשיבולים

עפיפוניאדה אירוע שדה החיטה – מאת מלודיה אלפרן כיתה י9   בתאריך ה 7.11.2024 יצאו כלל הכיתות בבית הספר לאירוע ששמו שדה חיטה. אירוע שדה

קרא עוד »

המסע לפה

המסע החשוב ביותר בעקבות "המסע לפה" שם: מאור שחורי כיתה: י"ב3   תחילת הסתיו, ירושלים על כל הריה, סמורת אורנים וברושים, וחרובים פורחים ואלונים ותאנים

קרא עוד »

המילים של עברי

שנה הדברים שאמרתי בטקס השנה לאסון שבעה באוקטובר מאת: עברי שי   שנה עברה מאז שהכול קרס, מאז שנפתחו בפנינו שערי גיהנום, ולנגד עינינו קרסו

קרא עוד »

לחייך בניצנה

דרך חיים לחייך כמה שאפשר וכמה שיותר – טיול שכבת י״א לניצנה מאת: יהונתן קינן אברמוב י״א 5 בין ה-19 ל-21 בנובמבר, יצאה שכבת י״א

קרא עוד »

למצדה!

טיול שנתי שכבה ז' מאת: אלה בראל כיתה ז6 ‏אני רוצה לשתף אתכם בחוויות שחוויתי בטיול הראשון למצדה. הטיול ארך יומיים ( מיום שני עד

קרא עוד »